• 30 april 2019
  • · Hbo

Leerroute, major, specialisatie of track?

Man Holding White Paper

Hogescholen en universiteiten gebruiken soms wel dertig verschillende termen voor een specialisatie binnen een opleiding. Dat is verwarrend vinden Kamerleden, maar één definitie ligt volgens de minister niet voor de hand.

Vorig jaar onderzocht ResearchNed in opdracht van het ministerie het aanbod van ‘tracks’ in het hoger onderwijs: specialisaties binnen een opleiding, waarmee een student direct of in de eindfase kan beginnen. Instellingen kunnen hiermee inspelen op de arbeidsmarkt en accenten aanbrengen binnen brede opleidingen. Met een divers aanbod kunnen studenten onderwijs volgen dat bij hen past, is de gedachte.

Jungle

Studenten zijn over het algemeen tevreden over de ruime keuzes die ze hebben, bleek uit het onderzoek van ResearchNed. Ook weten ze goed hun weg te vinden binnen de verschillende ‘tracks’. De bevraagde studentenorganisaties zijn kritischer. Zij noemen het aanbod “een jungle” en vinden dat er te veel verschillende termen worden gebruikt.

Afstudeerrichting, expertisegebied, graduation track, leerroute, major, minor, studieprofiel, specialisatie; de onderzoekers van ResearchNed stuitten op bijna dertig verschillende definities. Maar het woord ‘track’, dat ook de minister hanteert, werd weinig genoemd. Zelfs binnen een opleiding worden verschillende termen gebruikt.

Dit alles leidde tot vragen uit de Tweede Kamer. Want hoe kan de voorlichting dan adequaat zijn, stelde het CDA. Kan er niet één heldere benaming komen, vroeg de SP aan de minister. Het moet inderdaad duidelijk zijn wat een track is, erkent Van Engelshoven. Maar één definitie ligt volgens haar niet voor de hand “aangezien er veel verschillende vormen van tracks bestaan, denk aan opleidingsvarianten en specialisaties”.

Ruimte

De minister gaat samen met de Vereniging Hogescholen en universiteitenkoepel VSNU kijken hoe de informatie verbeterd kan worden. Ze neemt hierin het voorstel van het CDA mee om een Nederlandse term te gebruiken. Wel benadrukte ze dat instellingen de ruimte moeten behouden om maatwerk te kunnen leveren.

Ook de volgens ResearchNed gedateerde en onjuiste informatie op website Studiekeuze123 is een punt van zorg voor de Kamerleden. Instellingen moeten daarvoor informatie aanleveren, maar dat staat niet hoog op hun prioriteitenlijst. Wat gaat de minister daaraan doen, vroeg de VVD. Instellingen geven voortaan via een nieuw systeem hun informatie door. Ook zal vaker gecontroleerd worden of die gegevens nog compleet en up-to-date zijn, beloofde ze.

Diploma

Volgens de SP zijn er studenten die een diploma krijgen met daarop de naam van de opleiding, terwijl ze een track hebben gevolgd die daarvan afwijkt. De minister kent geen verhalen waarbij studenten dat als probleem ervaren. “Mijns inziens is met het diploma en bijbehorende supplement voldoende duidelijk welke opleiding en track de student gevolgd heeft.”

© HOP, Inge Schouten

Meer nieuws

  • 21 Jan 2020
    Geen categorie

    Rectificatie artikel ‘beste scholen’ Keuzegids Mbo 2020

    Na het ter perse gaan van de Keuzegids mbo 2020 zijn er nog enkele wijzigingen geweest. Deze betreffen voornamelijk het artikel ‘De beste scholen’. Normaliter beschrijven wij wijzigingen enkel op het erratumvel…

  • 11 Jan 2020
    Keuzegids mbo 2020

    Keuzegids mbo 2020 is uit: mbo-opleiding met hoogste baankans trekt weinig studenten

    11 januari 2020 – Slopers, bakkers of liftmonteurs: in sommige sectoren is een schreeuwend tekort aan werknemers met een mbo-diploma. De instroom van middelbare scholieren lost het probleem in deze beroepen de komende…

  • 27 Nov 2019
    Universiteiten

    Keuzegids universiteiten is verschenen: Universiteiten niet alleen groter, maar ook beter

    27 november 2019 – Het gaat goed met het Nederlandse universitaire onderwijs. Niet alleen stijgt jaarlijks het aantal nieuwe studenten, ook wordt de kwaliteit van het onderwijs hoger beoordeeld dan vorig jaar.…

Naar nieuws