De zwakke positie van afgestudeerden in psychologie en communicatiestudies staat in de schijnwerpers. TV-programma De Monitor wijdde er op 7 februari een mooie uitzending aan. Universiteiten hebben studenten verkeerd voorgelicht over hun baankansen. Minister Bussemaker vindt dat ‘foutje knap gevonden’ en belooft dat de informatie nóg zorgvuldiger zal worden. Is dit genoeg om rustig te slapen? Nou nee. Daarom hier vijf tips voor de politiek. Als studiekiezer kan je zelf je conclusies trekken.
Ook de Keuzegidsredactie droeg bij aan het onderzoek van De Monitor maar onze bijdrage haalde de uitzending net niet. Wel zijn stukken van onze bijdrage hier te zien. We hielpen de foute voorlichting over universitaire baankansen doorprikken en lieten zien dat in onze gids al jaren andere, kritische cijfers staan.
Ook wezen we erop dat de situatie bij psychologie niet slechter is dan bij kleinere alfa- en gammastudies, of bij de kunsten. Bij een grote studie als psychologie vallen crepeergevallen eerder op, maar dit is dus geen lokaal ‘brandje’ bij louter psychologie. Door bezuinigingen op zorg en cultuur, een traag herstellende economie en de nog steeds grote stroom studenten, dreigt er voor het eerst in dertig jaar een lost generation te ontstaan. Is er een oplossing in beeld?
Het lijkt logisch: te veel afgestudeerde psychologen? Zet een rem op de instroom! Toch wordt dat al gauw een rampverhaal. Waarom?
Zet alleen studentenstops in bij een echt beroepsspecifieke opleiding waar het overschot structureel en zonneklaar is. Zorg verder voor een beter en flexibeler functionerende opleidingsmarkt.
Minister Bussemaker wil betere afstemming op de arbeidsmarkt, in ‘sectorplannen’. Dat gaat vooral over aantallen eerstejaars. Die aanpak zal deels nodig zijn, maar is zo log als een supertanker (zie tip 1). De oplossing ligt veel meer bij de opleidingen zelf.
Bij heel veel wo-opleidingen is voorbereiding op de arbeidsmarkt amper een issue. Men leeft in een cocon, haalt de neus op voor ‘alledaagse’ vaardigheden. Stages tijdens de studie waren tot voor kort ongebruikelijk en bungelen er nu nog steeds bij. Dat kan en moet allemaal veel beter. Concreet:
Echte afstemming op de arbeidsmarkt, plus goede voorlichting aan scholieren en studenten, vereist wel een grondige kennis van het beroepenveld en positie van afgestudeerden daarin. Aan die kennis bestaat nu een groot tekort. Dat moet snel aangepakt, op twee niveaus:
Studiekiezers en studenten hebben hersens. Maar alleen als ze eerlijk geïnformeerd worden over kansarme versus kansrijke studies, kunnen ze betere keuzes maken. Of kunnen ze zich beter voorbereiden op de onzekere toekomst die hun geliefde opleiding biedt.
Precies bij die eerlijke informatie wringt het, legden wij uit bij De Monitor. De reactie van minister Bussemaker was politiek heel slim: de voorlichting is heel zorgvuldig voorbereid en het is ‘knap’ dat daar een foutje in gevonden is; ze gaat erop toezien dat de voorlichting nóg zorgvuldiger wordt. Dit getuigt van erg veel vertrouwen in de universiteiten. Die hebben een belang bij meer studenten en vertellen het liefst over die ene alumnus die het gemaakt heeft. Ook cijfers stellen ze graag rooskleurig voor. Leg de rolverdeling dus anders:
Het is gek dat alleen nieuwe opleidingen worden beoordeeld op hun arbeidsmarktrelevantie. De doelmatigheid van bestaande opleidingen wordt nooit meer getoetst. Dat is een gat in het systeem en minister Bussemaker zegt ook hier iets aan te gaan doen.
Maar laat dat nou niet louter een planningssysteem voor studentenaantallen worden. Veel beter passend bij de rol van de keuringsinstantie NVAO is een inhoudelijke toetsing op de punten die we noemden als tip 2,3 en 4:
Als we het zo kunnen doen, is er geen massa studentenstops nodig en gaat de onderwijsmarkt zowel aan de voor- als de achterkant veel transparanter functioneren.